Jelentős változások mentek végbe a nagyvállalatok beruházási, fejlesztési hajlandóságában.
Többek között ez derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index 2025 második negyedéves kutatási adataiból. Noha a következő tizenkét hónapban romló árbevétel-nyereség aránnyal kalkulálnak a cégvezetők, mégis a cégek 42 százaléka tervez valamilyen fejlesztést, miközben az előző két mérési ciklusban a 27 százalékot sem érte el a fejlesztést tervezők aránya.
Most pedig 15 százalékuk az eddigieknél többet is tervez fordítani fejlesztésre, mint eddig. Ez pedig azt jelenti, hogy kétszer annyian emelik a beruházások értékét az előző negyedévben mért értékekhez képest, ráadásul az elmúlt két évben nem volt tapasztalható hasonló – 10 százalékpontot meghaladó – mértékű növekedés a beruházási büdzsében. A legnépszerűbb invesztíció toronymagasan a technológiai jellegű beruházás, a cégek közel harmada erre költ.
Árbevétel szerint nézve a kutatás három kategóriába sorolja a nagyvállalatokat.
Főleg a legkisebb (2-4 milliárd forint) és közepes (4-10 milliárd forint) vállalatok körében élénkült meg a beruházási kedv, előbbi esetében 16, utóbbiak esetében 25 százalékponttal emelkedett a fejlesztésre való nyitottság. Így most a kisebbek 41 százaléka, míg a közepes cégek 55 százaléka gondolkodik ebben. Szembe mennek velük a legnagyobb, 10 milliárdot meghaladó árbevételű cégek, ahol 14 százalékponttal csökkent a hajlandóság: alig több, mint negyedük (27%) tervez fejlesztést.

„Régiós szinten nem mutatható ki eltérés a beruházási kedvet illetően, egyidejűleg mértünk növekedést keleten, nyugaton és a középső régióban is. Szektor szerint vizsgálva viszont annál inkább: a szolgáltató cégek lendülete felfelé húzza az átlagot. Körükben méréseink szerint a vállalatok mintegy kétharmada (60%) gondolkodik beruházásokban. Ezzel szemben a kereskedelem akadozik, ebben a szektorban inkább kivárnak a fejlesztésekkel, kevesebb mint negyedük gondolkodik ebben. Az ipar a kettő között egyensúlyoz, nagyjából felük kalkulál beruházással az előttünk álló egy évben, ámde ez is jelentős emelkedést jelent az előző két időszakhoz képest. Úgy tűnik, elérkeztünk arra a pontra, amikor a nagyvállalatok már nem halogathatják tovább a beruházásokat” – mondta Bodor Tibor, a K&H vállalati divíziójának vezetője.

Nemcsak a beruházási kedv indult növekedésnek a nagyvállalatok körében, hanem annak a volumene is.
Ez azt jelenti, hogy a cégek egyötöde növeli a fejlesztései értékét a következő egy évben. Hasonló szintű, vagyis 10 százalékpontot meghaladó mértékű növekedést e tekintetben utoljára 2023 nyarán mértek.
„Miközben a beruházási célok közül láthatóan a technológiai jellegű fejlesztéseken van a hangsúly, emellett a folyamatok és az irodai terek optimalizálása kap még jelentősebb figyelmet. A térelválasztó falrendszerek és üvegfalak hazai meghatározó és innovatív szereplőjeként azon dolgozunk, arra bíztatjuk a vállalatok vezetőit, hogy a hibrid munkavégzés stabilizálódásával ez a beruházási kedv a valóban értéket, hatékonyságot teremtő munkahelyi munkakörnyezetet, irodai infrastruktúrát, közösségi tereket és a munkavállalói jóllétet is támogató fejlesztéseben is megjelenjen.” (Simó Botond, a SIMO GROUP alapítója)
